Pages

Tuesday, October 12, 2010

A Letter to John

Well, it’s been three days since 70th John Lennon's birthday. I promised myself to write something but I just did nothing at that day. I didn’t tweet with hashtag #factsaboutjohn and I didn’t write any piece of writing. So here I am, wanting to write him a letter. A letter to John. Feel free to call me idiot or ‘lebay’ but I just want the world to know that I love John!

Hello, John. As a matter of fact, I don’t know what to call you. Grandpha? Such an old. Father? Oh, no, it makes my father’s credibility affected. Friend? No, no, it’s just like I’m as old as you. :D So I just call you, John, okay?


So, hello John!

I’m wishing you a happy birthday. Yeah, I tweeted that and I mentioned your wife, Yoko Ono. But she didn’t reply. It’s fine, there must be million people there who did the same thing.

Well, did you know that when I was about 11 or 12, I was in my Junior High School, and my friend asked me, “Nda, who’s your favorite artist?” I answered “hmm…The Beatles.” And my friend got confuse. Yes, I knew what’s that face, he wondered. Who the hell is The Beatles? So I started tell him about you, and your band also.

John, did you know that I’ve always wished I lived in 60s? I imagined about dress up, put on my make up and see your concerts. I watched your concert video and see so many girls are so crazy about you. I think if I lived on that time, I’d be one of those girls.

But here I am, in the age of internet. I just can hear you from my father’s old CDs and cassettes collection. I hear you from the downloaded songs. I watch you in DVD and Youtube. But it’s okay, thank God my father has a cool taste of music. He introduced me many great musicians at his age, including you of course.

And I actually feel lucky because I can learn from you. Maybe if I lived in 60s, I couldn’t think clearly and and just follow the culture that (many people said) you an your band brought. I think I can think wisely here about that.

Hey, you know John. I really like you. Your words, your songs, your style, and surely, your thinking. Even my friends always say “Nda, why do you like him? He’s already died.”. And I think that, what’s wrong with that? It’s just like you adore Presiden Soekarno, right? (oh, Presiden Soekarno is Indonesia’s first former Presiden, John, maybe you’ve ever heard it).

Oyeah, about learning. Why did I say that? I had a conversation with my friend once and he asked me that question, “why do you like John?”. And I can’t even find a word. And then suddenly he said, ‘manusiawi’. Yes, that word. Manusiawi, it’s nature of human in your language.

Yeah, you had it, John. You’re just a human. You talked, you screamed, you cried, you loved, you cheated, you envy, you wanted something more, but above all, you want peace! And you came up with those brilliant songs and words. That’s why I like you.

Thanks to a friend of mind who found that word. Now I know why I like you, John, after all these years. Then I realize, this life is too awesome to be regretted. We can survive with that humanity. You died 30 years ago but your spirit, your words, your songs are still in people’s heart. Can you imagine that? You’re an awesome person, John!

What else? I think nothing to say more. There are thousand articles about you and your life, and I think no need to add it again. So this is my tribute to you. I can’t play music instrument but I know your lyrics well. And I just can sing them when I do my things.

Okay, John. May you rest in peace there. This world is nothing but chaos now. Everyone wants peace. But I know, the only place we can find one is in our heart, if we give peace a chance ! And I learned it from you. Thank you.

P.S : I love you.


Saturday, October 2, 2010

God has just pinched me quick, very quick!

Berawal dari kebodohan meninggalkan laptop di mobil. Kesalahan fatal, saya tahu. Tapi saya sedang mencoba menilik lebih dalam apa maksud semua ini.

Sepertinya semuanya memang sudah 'harus' terjadi, terlepas dari ketidak hati-hatian tadi. Tidak biasanya saya membawa eksternal hardisk ke kantor. Tidak biasanya juga saya heboh bawa laptop kemana-mana. Tidak biasanya saya tidak tangkas untuk meletakkan laptop di bagasi atau di bawah jok kalau terpaksa meninggalkannya di mobil.

Jadi, suatu sore yang cerah (eh agak mendung sih), saya dan teman-teman kantor lainnya ceria bukan kepalang karena mau karaoke-an. Okay, seperti yang sudah saya tulis, entah apa yang membuat saya heboh bawa tas laptop beserta isinya ikut. Singkat cerita, kami udah nyanyi sampai malam.

Dan, voila! begitu mau pulang saya dengan polos nanya sama empunya mobil,
"Bang, laptop Nanda mana ya?"
" Hah? emang Ndok ada bawa laptop?"

*ketepraaaak.....serasa ditampar. Okay, perasaan mulai gak enak.


"Serius Ndok?"
"Iya Bang, Nanda tarok di sini."

Okay, ini sudah makin jelas. Yang ada di mobil semua sibuk nyari si tas keramat di semua sisi mobil. Daaaan...GAK ADA!!


Hal pertama yang saya ucapkan adalah: DAMN IT! Yah, DAMN! tentang kebodohan saya sendiri. Dan hal pertama yang saya lakukan adalah: nelpon Ayah. Kenapa? karena....yang hilang itu laptop ayah saya, yang memang beberapa minggu ini saya pinjam karena laptop saya dalam keadaan gak sehat.

Oh, God! Apalagi ini? Masih awal Oktober saya udah di'cubit'.... Dimana salah saya???

Dalam keadaan gundah gulana bercampur (sok) mencoba mengikhlaskan, di perjalanan pulang semalam saya jadi mikir: kenapa? lagi-lagi terlepas dari ketidak hati-hatian itu. Pasti ada sesuatu. Pasti saya punya salah.

Dan saya pun mencoba menguraikan beberapa kesalahan fatal yang saya buat (yang tadinya tidak saya sadari):
  • saya suka bohong dan kesal sama Mama dan Ayah belakangan ini.
  • saya ingat-ingat lagi kalau sudah lama sekali saya gak shalat Tahajud.
  • sejak kerja, saya suka mengulur waktu shalat, padahal kantor tepat di depan mesjid.
  • saya makin sering mengeluh.
  • saya sedih berkepanjangan.
  • saya membenci seseorang.
  • saya sering bilang, "ih, enak ya kalau dulu...saya bisa...."
  • saya sering bilang, "coba kalau dulu sayaa....."
Ini cuma beberapa hal yang bisa saya ingat dari pemikiran saya tadi malam. Iya, saya jauh dari-Nya beberapa bulan belakangan. Saya banyak mengeluh ini dan itu. Saya membenci orang dan susah memaafkan. Saya sering malas shalat.

Orang di rumah suka komentar sola masalah ini, "Dek, kamu sekarang kok malas kali bangun pagi, malas shalat Tahajud?, gak kayak dulu"

Dan saya cuma bisa bilang , "Heheehehe"


Hhhh! emang kalau dibilangin orang tua itu gak boleh ngeyel ya??!!

Dari lubuk hati paling dalam, saya memang sedih bukan main. Kalau laptop, ya sudahlah, mau diapain lagi. Eksternal hardisk ini lho, separuh jiwa. Harta saya semua disitu. Foto, lagu, film, data2 penting, kerjaan, portofolio. Hilang semua, tanpa backup!

*tarik nafas dalam-dalam

Tapi yang paling mengganggu pikiran saya adalah tetap maksud dari semua ini. Saya jadi mikir apa jangan-jangan Allah juga pengen saya move on. Saya gak boleh sedih berkepanjangan lagi. Saya gak boleh membandingkan kehidupan dulu sama sekarang. Saya gak boleh menyalahkan diri sendiri lagi. Itu alasan kenapa eksternal hardisk juga ikut hilang. Hilangkan itu semua memory di hardisk lama! buat ingatan yang baru!

Thank God! masih mau 'nyubit' saya. Saya sadar, ini tuh pasti teguran supaya saya gak lama2 jauh dari-Nya. Kadang saya mikir, Tuhan tuh seperti pacar, kalau kita jauh, kita akan dicari dengan cara apa pun supaya bisa dekat lagi. Layaknya pacaran, kalau gak ada kabar seharian pasti dicari, nelpon temannya, nelpon adiknya. Heh?!

Well, beberapa pelajaran yang saya dapat dari semua ini:
  • (udah pasti) hati-hati sama barang bawaan,
  • kalau senang, jangan terlalu senang, kalau sedih jangan terlalu sedih. Allah gak suka yang berlebihan!!
  • jangan suka mengeluh
Baiklah, mari kita mulai hidup yang lebih bijaksana, waspada, tidak berlebihan, produktif dan tentunya, gak jauh-jauh dari Tuhan!

Happy Sunday, have a lovely one, people!